Vedtægter for Akademi for Integrerende Psykoterapi
1: Navn, formål og hjemsted
Foreningens navn er: Akademi for Integrerende Psykoterapi (AIP).
Foreningens adresse er formandens.
Foreningen har til formål at udvikle og forestå ledelsen af et uddannelsesinstitut for psykoterapi i Århus. Akademiet forestår en 2½-årig uddannelse i Psykiatrisk Psykoterapi (Individuel Psykoanalytisk Psykoterapi). Akademiet afholder desuden alene eller i samarbejde med andre foreninger/selskaber/institutter kvalificerende og kompetancegivende uddannelses- og supervisionsseminarer.
Ved integrerende psykoterapi forstås de former for anvendt psykoterapi, der bygger på en psykodynamisk referenceramme. Herunder indbefattes den psykoanalytiske referenceramme, den analytiske psykologi og deres behandlingsmetoder. Integration af viden og metoder fra tilgrænsende referencerammer vægtlægges i Akademiets formål.
Foreningen oprettes ved et stiftende møde den 9.8.2000 mellem initiativtagerne til Akademiet: Claus Haugaard Jacobsen, Morten Kjølbye, Ebbe Kyst, Jette Rask Nielsen, Birgitte Norrie, Lars Thorgaard og Anna Svenstrup, som konstituerer sig som Akademiets bestyrelse.
Ved den stiftende generalforsamling opstiller initiativtagerne til Akademiet som Akademiets første bestyrelse. Bestyrelsen er herefter på valg blandt de ved den stiftende generalforsamling tilstedeværende personer. Medlemskab af Akademiet kan herefter opnås ved skriftlig ansøgning.
2: Medlemsforhold
A. Optagelse
Som medlem kan optages læger og psykologer med aktiv interesse for psykoterapi, og som ønsker at støtte Akademiets formål og/eller benytte Akademiets uddannelsestilbud. Bestyrelsen kan optage medlemmer med anden grunduddannelse.
Uddannelsessøgende ved Akademiets 2-årige uddannelse eller lignende længerevarende uddannelsesforløb skal være medlemmer.
Indmeldelse sker ved skriftlig henvendelse til formanden med angivelse af telefonnummer og adresse. Indmeldelsesskema fremsender herefter til ansøgeren. Ved indmeldelsen betales kontingent.
Optagelse kan nægtes, når særlige grunde taler herfor, og 2/3 af bestyrelsens medlemmer stemmer for at afvise indmeldelse. Nægtelse kan dog, såfremt den optagelsessøgende ønsker det, efterprøves af førstkommende ordinære generalforsamling.
B. Udmeldelse
Udmeldelse finder sted skriftligt til formanden. Endvidere ophører medlemsskabet automatisk ved kontigentrestance ud over et år.
C. Kontingentet
Kontingentet fastsættes for hvert regnskabsår af generalforsamlingen.
3. Bestyrelsen
A. Opgave og valg
Valgbar til bestyrelsen er medlemmer af foreningen.
Foreningens daglige ledelse varetages af en bestyrelse på mindst 3 og højst 8 medlemmer valgt på generalforsamlingen for 2 år ad gangen. Ved første ordinære generalforsamling er halvdelen af bestyrelsen på valg. Genvalg kan finde sted. Afgår et bestyrelsesmedlem i utide foretages suppleringsvalg på førstkommende generalforsamling, med mindre bestyrelsen derved bliver på mindre end 3 medlemmer, i hvilket tilfælde bestyrelsen er berettiget til at supplere sig selv.
Af bestyrelsen er formanden valgt direkte af generalforsamlingen. Resten af bestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter generalforsamlingen med næstformand og kasserer.
Bestyrelsen kan efter behov benytte lønnet hjælp i forbindelse med dens arbejde, f.eks. til sekretær – og regnskabsfunktioner.
Bestyrelsen varetager foreningens tarv udadtil og indadtil.
B. Bestyrelsesarbejde
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsesmøde afholdes, når formanden finder det fornødent eller to bestyrelsesmedlemmer kræver det. Indkaldelse finder sted skriftligt med angivelse af dagsorden.
Bestyrelsen træffer beslutning ved simpel stemmeflerhed, men er kun beslutningsdygtig når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er tilstede. Ved stemmelighed er formandens eller den fungerende formands stemme udslagsgivende. Der kan ikke stemmes på fuldmagt. Bestyrelsen kan udpege ad hoc medlemmer uden stemmeret.
Over bestyrelsesmøderne føres beslutningsreferat, som underskrives af formanden eller næstformanden og referenten.
Bestyrelsesarbejdet er ulønnet.
4. Generalforsamlingen
A. Tidspunkt og indkaldelse
Ordinær generalforsamling afholdes én gang om året i september måned. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter behov og skal indkaldes når mindst 1/3 af foreningens medlemmer skriftligt fremsætter begrundet krav herom. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 6 uger efter modtagelsen af begæringen herom.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted med 3 ugers varsel, ved skrivelse til de enkelte medlemmer.
B. Kompetence
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed i alle anliggender.
C. Gennemførelsen
Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af forsamlingen, og som så vidt muligt ikke må være medlem af bestyrelsen.
På den ordinære generalforsamling aflægger bestyrelsen beretning om foreningens virksomhed. Endvidere fremlægges regnskabet for det forløbne regnskabsår til godkendelse, ligesom der vælges formand, bestyrelse.
Forslag fra medlemmerne, der ønskes fremmet til afstemning uden for den udsendte dagsorden, skal indsendes skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen, og af bestyrelsen udsendes til medlemmerne 7 dage inden denne.
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed, med mindre andet følger af nærværende vedtægter. Hvert medlem har én stemme.
Afstemningen skal finde sted skriftligt, såfremt blot én af de tilstedeværende medlemmer ønsker det. Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt, dog således at fuldmagt kun kan gives til ét andet medlem, og således at hvert fremmødt medlem kun kan medbringe én fuldmagt.
Der udfærdiges et beslutningsreferat fra generalforsamlingen. Dette underskrives af formanden, dirigenten og referenten.
5. Regnskab og formue
Foreningens regnskab og – kontingenter skal følge kalenderåret.
Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være gennemgået af ekstern revisor der er valgt på en tidligere generalforsamling.
Kassereren indkasserer foreningens indtægter og betaler de af bestyrelsen godkendte udgifter. Kassereren fører kasseregnskab over samtlige indtægter og udgifter og udarbejder foreningens årsregnskab.
6. Tegning og hæftelse
Foreningen forpligtes udadtil ved underskrift af formanden og ét bestyrelsesmedlem.
Kassereren er dog berettiget til på foreningens vegne at modtage og kvittere for alle indbetalinger og betale de af bestyrelsen godkendte udgifter.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de foreningen påhvilede forpligtelser.
7. Vedtægtsændringer
Til ændring af nærværende vedtægter kræves vedtagelse på en generalforsamling med 2/3 af de afgivne stemmer.
8. Opløsning
Til foreningens opløsning kræves vedtagelse på en generalforsamling med 2/3 majoritet blandt samtlige medlemmer.
Opnås denne majoritet ikke, er bestyrelsen berettiget til at indkalde en ny generalforsamling, på hvilken opløsningen kan vedtages med 2/3 majoritet blandt de fremmødte medlemmer.
Ved foreningens opløsning træffes samtidig afgørelse om afvikling samt af anvendelse af foreningens formue.
Risskov den 1. oktober 2014
Formand
Rikke Bøye
Bestyrelsesmedlem
Hanne Nielsen